• Podstawa programowa

        • Cele kształcenia – wymagania ogólne

          I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna. Uczeń indywidualnie i zespołowo muzykuje, tworzy i improwizuje proste struktury dźwiękowe i układy ruchowo-taneczne, przedstawia cechy i charakter wykonywanych utworów werbalnie i pozawerbalnie, rozwijając swoje zdolności i umiejętności muzyczne, preferencje oraz umiejętności wartościowania wytworów kultury.

          II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania. Uczeń rozumie podstawowe pojęcia i terminy muzyczne niezbędne w praktyce wykonawczej, percepcji oraz prowadzeniu rozmów o muzyce, poszukiwaniu informacji i twórczym działaniu, dostrzegając przy tym wzajemne relacje między nimi.

          III. Wiedza o kulturze muzycznej, narodowym i światowym dziedzictwie kulturowym. Uczeń interpretuje zjawiska związane z kulturą muzyczną, słucha muzyki, rozpozna-je, rozróżnia i omawia jej cechy, przedstawia własny stosunek do słuchanego i wykonywanego repertuaru, jest świadomym odbiorcą sztuki.

           

          Treści nauczania – wymagania szczegółowe

          I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

          W zakresie śpiewu. Uczeń:

          1) śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:

             a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego

             b) wybrane pieśni (w tym artystyczne i patriotyczne),

             c) kanony;

          2) poprawnie śpiewa z pamięci, zachowując należytą postawę, hymn państwowy „Mazurek Dąbrowskiego”;

          3) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu;

          4) wykonuje solo lub w zespole „rapowanki”, rytmiczne recytacje itp.;

          5) tworzy z pomocą nauczyciela i samodzielnie:

              a) struktury melodyczne,

              b) sygnały dźwiękowe (w kontekście danej tonalności),

              c) prosty dwugłos (burdon, ostinato, głos towarzyszący górny lub dolny),

              d) głosowe ilustracje dźwiękowe (onomatopeje) do scen sytuacyjnych, tekstów   literackich i obrazów;

          6) improwizuje wokalnie oraz tworzy – pod kierunkiem nauczyciela i samodzielnie różnorodne wypowiedzi muzyczne według ustalonych zasad.

          W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:

          1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet po-dłużny, flażolet /flecik polski/, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:

              a) schematy rytmiczne,

              b) melodie,

              c) proste utwory,

              d) akompaniamenty;

          2) gra na wybranym instrumencie melodycznym Hymn Europy (instrumentalną wersję „Ody do radości” L. van Beethovena);

          3) odtwarza gestodźwiękami proste rytmy i schematy rytmiczne;

          4) tworzy z pomocą nauczyciela i samodzielnie:

              a) proste struktury rytmiczne,

              b) swobodny akompaniament rytmiczny i melodyczny,

              c) instrumentalne ilustracje dźwiękowe do scen sytuacyjnych, tekstów literackich i obrazów.

          5) improwizuje oraz tworzy – pod kierunkiem nauczyciela lub/i samodzielnie – różnorodne wypowiedzi muzyczne według ustalonych zasad, z użyciem dostępnych lub wykonanych przez siebie instrumentów.

          W zakresie ruchu przy muzyce. Uczeń:

          1) odtwarza ruchem proste rytmy i schematy rytmiczne;

          2) wykonuje podstawowe kroki, figury i układy taneczne:

              a) polskich tańców narodowych: poloneza, kujawiaka i krakowiaka,

              b) wybranych tańców ludowych (szczególnie własnego regionu),

              c) wybranych tańców różnych narodów,

              d) wybranych tańców towarzyskich (fakultatywnie);

          3) improwizuje za pomocą gestu i ruchu oraz tworzy ilustracje ruchowe do muzyki.

          W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

          1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):

              a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współ-czesności),

              b) muzyki jazzowej i rozrywkowej,

              c) polskich pieśni artystycznych i patriotycznych,

              d) utworów ludowych w postaci oryginalnej i artystycznie opracowanej;

          2) rozpoznaje ze słuchu:

              a) brzmienie instrumentów muzycznych,

              b) brzmienie głosów ludzkich: sopran, alt, tenor, bas,

              c) podstawowe formy muzyczne: AB, ABA, ABA1, rondo i wariacje,

              d) polskie tańce narodowe,

              e) aparat wykonawczy: solista, zespół kameralny, chór, orkiestra, big-band i zespół folkowy;

          3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;

          4) przedstawia słuchaną muzykę za pomocą środków pozamuzycznych (łącząc muzykę z innymi obszarami wiedzy):

              a) odzwierciedla graficznie cechy muzyki i strukturę form muzycznych,

              b) rysuje, maluje oraz układa teksty do muzyki,

              c) werbalizuje emocje i odczucia,

              d) opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.

           

          II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

          1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

              1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;

              2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).

          2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:

              1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;

              2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;

              3) zna skróty pisowni muzycznej: repetycja, volty, da capo al fine;

              4) zna podstawowe oznaczenia: metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykula-cyjne oraz fermatę;

              5) potrafi posługiwać się symboliką beznutową (np. tabulaturą, fonogestyką, uproszczoną fonogestyką, tataizacją).

          3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:

              1) instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku – nazywa i cha-rakteryzuje je;

              2) głosów ludzkich (sopran, alt, tenor, bas) oraz technik wokalnych (np. śpiew estradowy, śpiew biały, jodłowanie i inne);

              3) aparatu wykonawczego (solista, zespół kameralny, chór, orkiestra, big-band, zespół folkowy).

          4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

              1) muzyki ze względu na jej rodzaj (wokalna, instrumentalna, wokalno-instru-mentalna, artystyczna, rozrywkowa, ludowa oraz do wyboru: sakralna, filmowa, teatralna i inne);

              2) stylów muzycznych (do wyboru: pop, rock, jazz, folk, rap, techno, disco, reggae i inne);

              3) form muzycznych: budowa okresowa, AB, ABA, ABA1, kanon, rondo, wariacje, pieśń, opera, balet, operetka, musical, koncert, symfonia;

              4) faktury muzycznej: homofoniczna, polifoniczna.

          5. Uczeń określa charakterystyczne cechy:

              1) polskich tańców narodowych: poloneza, mazura, kujawiaka, oberka, krako-wiaka;

              2) wybranych polskich tańców ludowych z uwzględnieniem własnego regionu;

              3) wybranych tańców towarzyskich i współczesnych.

          6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, kla-sycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów repre-zentatywnych dla nich.

          7. Porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów: np. Mikołaj Gomółka, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki i inni).

          8. Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.

          9. Tworzy, odtwarza i zapisuje muzykę przy użyciu dostępnych technologii.

           

          III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe.

          Uczeń:

          1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej;

          2) zna i wymienia instytucje upowszechniające kulturę muzyczną we własnym regionie, kraju i na świecie oraz ich działalność, a także śledzi wydarzenia artystyczne;

          3) poszukuje informacji o muzyce w wydawnictwach książkowych, multimedialnych i innych dostępnych źródłach

          4) poznaje przykłady muzycznej twórczości ludowej, obrzędy, zwyczaje, tradycje swojego regionu;

          5) wyszukuje nagrania z literatury muzycznej w celu zilustrowania twórczości kompozytorów, cech epoki, charakterystyki stylów, przygotowując prezentacje lub/i, muzyczne portfolio;

          6) uczestniczy w tworzeniu artystycznych projektów edukacyjnych o charakterze interdyscyplinarnym (również z wykorzystaniem technologii informacyjnej);

          7) angażuje się w kreowanie kultury artystycznej swojej szkoły i najbliższego środowiska;

          8) uczestniczy realnie lub wirtualnie w różnorodnych wydarzeniach muzycznych;

          9) stosuje zasady wynikające ze świadomego korzystania i uczestniczenia w dorobku kultury muzycznej: odpowiednie zachowanie podczas koncertu, przedstawienia operowego itp., tolerancja dla preferencji muzycznych innych osób oraz szacunek dla twórców i wykonawców.

      • Logowanie